قالب ایکس بلاک برای تولید نوع دیگری از آرمور بتنی استفاده می شود. این قالب در سال ۲۰۰۳ میلادی در کشور هلند ساخته شد.

 ایکس بلاک بصورت تک لایه و با شیب در موج شکن ها مورد استفاده قرار میگیرد. و ضریب آسیب آن برای استفاده در بدنه موج شکن 16 و برای راس موج شکن حدود   13 KD میباشد بطوریکه قطعات مورد استفاده در راس موج شکن 25% سنگین تر از قطعات بکار گرفته شده در بدنه موج شکن میباشد. قالب ایکس بلاک به گونه ای طراحی شده است که ضمن برخورداری از خاصیت درگیری بالا ،دارای نقاط ضعف سازه ای نبوده و احتمال شکست آن پایین میباشد. علاوه بر این حجم بتن مورد نیاز برای ساخت آن در مقایسه با سایر آرمورهای  بتنی تک لایه کمتر میباشد و استفاده از آن میتواند منجر به کاهش هزینه در ساخت و اجرا گردد.

برای استفاده از ایکس بلاک در پنجه اصلاحاتی در شکل آن ایجاد شده که موجب جا نمایی بهتر و استقرار مناسب تر ایکس بلاک های لایه آرمور روی آن می گردد.

از سال ۲۰۰۲ میلادی تاکنون قالب ایکس بلاک در پروژه های متعددی مورد استفاده قرار گرفته و روند استفاده از آن رو به گسترش میباشد بعنوان نمونه در سال ۲۰۰۸ میلادی از این آرمور بتنی برای ساخت موج شکن چامپریکو در کشور گواتمالا واقع در آمریکای مرکزی استفاده شده است. در ایران نیز برای ساخت موج شکن واقع در منطقه پارس جنوبی از ایکس بلاک استفاده میشود .

لازم به ذکر است در سال ۲۰۰۸ میلادی شکل جدیدی از این آرمور بتنی به نام اکوایکس بلاک در هلند ساخته شده که سطوح آن زبر و ناهموار میباشد Eco bloc  می باشد.

نرم افزارهای مربوط به محاسبه و تعیین مشخصات مورد نیاز برای قطعات ایکس بلاک در شبکه اینترنت قابل دسترسی میباشد بطوریکه با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز از جمله ارتفاع موج طرح  اچ اس چگالی بتن مصرفی چگالی آب و موقعیت مورد نظر برای جانمایی قطعه  راس موج شکن یا  بدنه نرم افزار ضمن تحلیل و محاسبه دادهها مشخصات مورد نیاز برای طراحی و ساخت ایکس بلاک به شما می دهد.

شرکت فرم سازه با سابقه بالا در طراحی و تولید قالب های ایکس بلاک آمادگی تولید این نوع قالب ها را دارا می باشد.

تولید قالب ایکس بلاک