قالب های موج شکن که برای قطعات بتنی آرمور مورد استفاده در خارجی ترین لایه موج شکن یا همان لایه محافظ ،اندازه وزن شکل و مشخصات باید به گونه ای باشند که توان مقابله و پایداری در برابر حمله امواج را داشته باشند. اما از آنجا که استخراج قطعات سنگی با وزن زیاد (بیش از ۱۰ الی ۱۵ تن) در معادن سنگ کاری دشوار بوده و حمل و نقل با توجه به فاصلهٔ معدن از محل احداث موج شکن) و استقرار آنها در موج شکن دارای محدودیتها و مشکلات خاص خود میباشد و از سوی دیگر تولید این قطعات سنگ در اشکال دلخواه عملاً امکان پذیر نمی باشد.

لذا در بسیاری از موارد قالب های موج شکن (آرمورهای بتنی) به عنوان یک گزینه مناسب و جایگزین برای قطعات سنگ آرمور جهت استقرار لایه محافظ موج شکنهای توده سنگی مورد استفاده قرار میگیرد. لازم به ذکر است کاربرد این آرمورها منحصر به استفاده در ساخت موج شکنها نبوده و در موارد دیگری نظیر پروژه های حفاظت از ساحل نیز مورد استفاده قرار میگیرند.

قالب های موج شکن را میتوان به اشکال مختلف در همان کارگاه احداث موج شکن درصورت امکان و یا در محلی نزدیک به آن کارگاه که عمدتاً بسیار نزدیکتر از معادن تولید سنگ میباشند تولید نمود. بدین ترتیب این امکان وجود خواهد داشت که آرمورهای بتنی را به اشکال مختلف و به گونهای ساخت که از خاصیت درگیری چفت و بست بالایی برخوردار باشند و مقدار ضریب آسیب KD (ضریب (پایداری در آنها افزایش یابد که نهایتاً این مسئله میتواند به کاهش وزن قطعات آرمور و امکان استقرار آنها در شیبهای تندتری در بدنهٔ موج شکن منجر شود و از مشکلات مربوط به حمل و نقل و استقرار قطعات آرمور بکاهد.

انواع قالب های موج شکن برای تولید آرمورهای بتنی عبارتند از: قالب تتراپود،قالب تتراپاد، قالب ایکس بلاک ، قالب آکروپاد، قالب دالاس، قالب آکمن ،قالب کب .

انواع قالب موج شکن