سیستم موسوم به تونلی یا قالب تونل فرم یکی از روشهای مورد استفاده برای اجرای ساختمانهای با سیستم باربر دیوار و سقف بتنی است نام تونلی به دلیل شکل قالبهای فلزی همزمان دیوارها و سقف هاست در سیستم ،تونلی دیوارها و سقفهای بتن مسلح به صورت همزمان آرماتوربندی قالب بندی و بتن ریزی میشوند . این روش ضمن بالا بردن سرعت و كيفيت اجرا عملکرد سازه ای و رفتار لرزه ای مجموعه سازه را به لحاظ یکپارچگی اعضا و اتصالات آنها به نحو چشمگیری بهبود میبخشد.

قالب های مورد  استفاده در قالب تونل فرم به اندازه تقریبی ابعاد فضاها .هستند برای قالب بندی یا قالب ،برداری نیاز به خرد کردن قالبها و تبدیل آنها به ابعاد کوچک نیست و با همان ابعاد اولیه و به صورت یکپارچه از فضا خارج می.شوند خروج قالبهای ،تونلی پس از بتن ریزی دیوار و سقف و گیرش آن با فاصله دادن قالبها از جدارهای بتن ریزی شده (قالب برداری) با حرکت افقی روی چرخ یا غلتک صورت میگیرد جدارهایی که با استفاده از این روش اجرا میشوند جدارهای اصلی داخلی و بعضی جدارهای خارجی (جانبی) هستند.

سیستم قالب تونلی

سازه ساختمانهای با سیستم تونلی یا همان قالب تونل فرم از دیدگاه عملکرد لرزه ای اشکال عمده ای ندارد و تجربه زلزله های گذشته رفتار مناسب این سیستم سازه ای را در مقایسه با سیستمهای دیگر ثابت کرده است.
در ساختمانهای با سیستم تونلی در برخی موارد برای افزایش سهولت و سرعت اجرا اجزای غیر سازه ای مانند دیوارهای جداکننده پله ها و پانلهای نما به صورت پیش ساخته در نظر گرفته میشوند و بعد از تکمیل سازه اصلی به آن متصل میشود. در کشورهایی نظیر ،مجارستان رومانی ترکیه و چین با اصلاح مدیریت اجرا و با استفاده از فناوریهای روز برای بهینه سازی روانی ،بتن تسریع گیرش و افزایش مقاومت ،آن سرعت اجرا را با استفاده از این روش به طور چشمگیری افزایش داده اند بدون اینکه از کیفیت اجرا کاسته شود.

اکنون با استفاده قالب تونل فرم ( سیستم تونلی )  انبوه سازان با برنامه ریزی اجرای یک طبقه در دو ،روز مجتمع های مسکونی بزرگ را میسازند. از معایب این روش در خصوص ابعاد قالب و قالب گذاری و به صورت مدولار انجام شود محدودیت در طراحی فضاهای داخلی است و لازم است طراحی بر طبق محدودیتهای اجرا در این روش ابتدا آرماتوربندی و جاگذاری مدارهای برقی دیوارها انجام میشود و همزمان با این اقدامات قالب بندی بازشوهای مورد نیاز برای تأسیسات و در و پنجره اجرا میشود آنگاه قالبهای دو طرف دیوار را به صورت پشت به پشت قالب بندی میکنند و با قرار گرفتن قالبهای متوالی در کنار هم بدون قالب واسط سقفی یا همراه با آن مجموعه قالبهای دیوار و سقف را تشکیل میدهند.

در مرحله بعد آرماتوربندی سقف و جاگذاری مدارهای برق انجام میشود و قالبهایی برای خالی ماندن محل داکت ها و دیگر حفره های لازم در سقف نصب میشود. در ادامه، و دیوارها به صورت یکپارچه و در یک مرحله انجام میشود اجرای جدارهای بتنی پرداخت شده نیاز به نازک کاری بر روی سطوح آنها را برطرف میکند در روش دیگر که به نام سیستم بتنی درجا با قالبهای یکپارچه دیواری و سقفی شناخته شده است کلیه دیوارهای داخلی و خارجی به جز دیوارهای غیر سازه ای جداکننده به طور هم زمان قالب بندی و بتن ریزی می شوند.

شرکت فرم سازه بتن باراد بعنوان یکی از تولید کنندگان سیستم تونلی ( تونل فرم ) آمادگی ارایه مشاوره فنی و ساخت این سیستم ها را به انبوه سازان محترم را دارد.