قالب دیوار پیش ساخته بتنی در دو نوع یکرونما و دورونما تولید میگردند و قابلیت اجرای دیوار با ارتفاعهای مختلف را براساس محاسبات دارا میباشند.
این دیوارها معمولا به طول 4 یا 3 متر و ارتفاع 1/20 ،1/50 و 2/40 تولید میشوند که البتهبا انجام محاسبات دقیق می توان در طول و ارتفاعات مختلف قالب دیوار پیش ساخته را تولید کرد.
دیوارهای پیش ساخته در ضخامت های 8، 10 و 12 سانتیمتر تولید میشوند،  معمولا دیوارهای 8 و 10 سانتیمتر یک ، رو نما هستند ولی دیوارهای 12 سانتیمتر دو رونما میباشند.

قالب دیوارهای پیش ساخته

قالب های دیوار به صورت عمودی یا افقی ساخته می شوند، برای ایجاد نماهای مختلف روی این دیوارها  میتوان از ورق فلزی، فایبرگلاس، سیلیکون و شیشه استفاده نمود.

قالب های ستون هم بصورت یکپارچه و هم جداگانه ساخته و اجرا میشوند.
تولید و طراحی دیوار بتنی طرح دار با توجه به ویژگی های معماری مناطق مختلف و مکانی که این محصول برای محوطه سازی مورد استفاده قرار می گیرد طراحی آن مشخص می شود.در طرح قالب دیوار پیش ساخته در صورتی که طرح با فلز قابل اجرا باشه ماننده طرح آجر این فرایند توسط واحد تولید قالب فلزی خاص شرکت فرم سازه بتن باراد صورت میگیرد و در صورتی که طرح با فلز قابل تولید نباشد مانند طرح سنگ بادبر، طرح با فیبرگلاس و سیلیکون ساخته و در قاب فلزی قالب نصب میشود.

تولید قالب دیوار پیش ساخته تولید قالب دیوار خودایستا

روش طراحی قالب دیوار پیش ساخته

روش طراحی قالب دیوار پیش ساخته؛با توجه به اینکه این دیوارها نقش سازهای نداشته و به عنوان دیوارهای جداکننده فضاهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرند لذا بار باد در روش طراحی تعیین کننده است.این دیوارها با توجه به اینکه بیشتر جهت محوطه سازی مورد استفاده قرار می گیرند لذا طول این دیوارها متغیر بوده، به طور مثال ممکن است 100 متر طول داشته باشند که باید در قطعات 4 متری به هم وصل شوند، لذا محاسبات بار باد بر روی این دیوارها برای قطعات با طول 4 متر مورد بررسی قرار می گیرد.طبق مبحث 6 ام مقررات ملی ساختمان فشار و مکش ناشی از باد از رابطه زیر محاسبه می شود:

𝑃𝑤 = 𝐼𝑤𝑞𝐶𝑒𝐶𝑝𝐶𝑔

انواع قالب دیوار پیش ساخته

شرکت فرم سازه بتن باراد با توجه به توان فنی و نیروهای متخصص امکان تولید انواع این قالب را دارد که عبارتند از:

  • قالب دیوار باتری با قابلیت تولید تا 20 پنل همزمان
  • قالب دیوار خوابیده یکرو نما
  • قالب دیوار دوبل ایستاده دو رو نما
  • قالب دیوار خودایستا ( طرح نیوجرسی )