اصطلاح قالب میز پرنده (sky deck) به سیستمی اطلاق می‌شود که اجزا آن به یکدیگر متصل شده و یک واحد بزرگ را تشکیل می‌دهند که به آن عرشه می‌گویند. این سیستم برای قالب بندی دال بتنی در ساختمان‌های چندین طبقه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پس از آنکه بتن هر طبقه ریخته شده و مقاومت لازم را کسب کرد، قالب میز پرنده (بدون جاسازی اجزا) از بتن جدا شده و به صورت افقی به سمت بیرون ساختمان حرکت داده می‌شود و در بیرون ساختمان بالا کشیده می‌شود تا در موقعیت جدید برای یک دال دیگر مورد استفاده مجدد قرار گیرد.

اصطلاح «قالب عرشه یا میز  پرنده» از آنجا گرفته شده‌است که این قالب به سمت بیرون ساختمان حرکت داده می‌شود (پرواز می‌کند) و به سمت بالا کشیده می‌شود تا در تراز طبقه بالاتر مورد استفاده قرار گیرد. هر واحد قالب پرنده از اجزا سازه‌ای مختلفی از جمله: خرپاها، تیرها، تیرچه‌ها و رویه فلزی یا پلاستیکی تشکیل و مونتاژ می‌شود تا چندین بار مورد استفاده قالب بندی دال‌های ساختمان قرار گیرند. این قالب‌ها را می‌توان برای نگاه داشتن تیرها و شاه تیرها، دال‌ها و سایر اجزا سازه‌ای مورد استفاده قرارداد.

در تعریفی دیگر برای این نوع قالب : قالب های بزرگی به صورت میز با پایه های مستقر روی چرخ یا غلتک ، کل سقف یک فضا رو می پوشانند و روی آنها آرماتور بندی سقف انجام و سپس بتن ریزی می شود

این قالب یکی از انواع قالب لغزنده می باشد.

تولید قالب میز پرنده

طراحی و تولید قالب میز پرنده